Marcin Rupiewicz (ur. 1966 w Gdańsku)
1993 - dyplom na ASP w Gdańsku w pracowni Prof. Hugona Laseckiego
od 2001 mieszka i pracuje w Warszawie
Fragmenty tekstu Lopeza Mauzere. Tekst ukazał się drukiem w kwartalniku ARTLUK nr 1 (34) w 2016 r.
"przez wiele lat swojej twórczej pracy poszukiwał simulakry poprzez, którą porozumiewałby się z widzem.
W okresie studiów na ASP w Gdańsku powoli odchodził od figuratywnych motywów – znaków. Jego ulubionym znakiem była wtedy około 1987 – trupia czaszka. Ciekawych prac z tego okresu pozostało niewiele – kilku kolekcjonerów prac Rupiewicza dzierży jak jak relikwie np. „Aniołek z wyszczerzonymi, ostrymi jak igiełki zębami” (pastela na desce).
Wiele ciekawych ścieżek przechodziło malarstwo Rupiewicza pod wpływem jego mistrza Hugona Laseckiego nim Rupiewicz stał się abstrakcjonistą. Rozmalowane na poły geometryczne abstrakcje swą kolorystyką zdradzały wczesną fascynację pracami kapistów. Po latach jednak powrócił do znaku, a w zasadzie do pola znaczeniowego. Pole przybrało postać – misia – Pan Miś – precyzyjnie jest mutacją wyobrażenia Teddy Beara (Nazwanego tak na cześć Theodora Roosvelta) kukiełki, zabawki dziecięcej poprzez, którą Marcin Rupiewicz deklinuje swoje wypowiedzi malarskie. Pierwsze misie, perwersyjnie umazane czekoladą(?) pojawiły się na płótnie w okolicach 2003 roku, w cyklu Kinder Bueno. Po tym nastąpił i trwa do dziś świadomy proces umisiowiania. Na początku pojawiły się umisiowienia gwiazd pop kultury Elvisa, Marylin Monroe, David Bovie. W tej serii znalazy się postaci z popkultury, ale i artyści, dyktatorzy, kosmici, bliżsi i dalsi znajomi. Wymieńmy tu niektóre postaci, w które wciela się Miś: jest miś Obama, miś Dalaj Lama, miś Andy Warhol, Josef Beuys Charlie Chaplin czy nawet Adolf H.
Oprócz portretowanych postaci Rupiewicz chętnie sięga po cytaty z historii sztuki, które z równą swadą umisiowia.
Umisiowione zostały również cytaty z historii sztuki. Ciekawsze przykłady to Mona Lisa mistrza Leonarda przechrzczona na Monę Misię – obrabianą już przez większość współczesnych prześmiewców od Duchampa począwszy, Maja Naga (Misia Naga), Lekcję Anatomii Doktora Tulpa (Lekcja Anatomii Doktora Misia), Wolność prowadząca lud Paryża na barykady jak i bardziej współczesne: Piramida Zwierząt Katarzyny Kozyry (Piramida Misiąt) czy nawet Palma Joanny Rajkowskiej … Umisiowieniu ulegają równierz zwykłe scenki rodzajowe. … Co może leżeć u podłoża, jaki jest najgłębsze tło emocjonalne tego malarstwa? – Intuicja jaka się narzuca to przede wszystkim – wyobraźnia dziecka, emocje dziecka, lęki dziecka, a także głębia dziecięcego widzenia. Marcin Rupiewicz nie jest dzieckiem, lecz w pełni dorosłym malarzem, ów świadomy zabieg otwiera drogę do komentarza rzeczywistości.
Rzeczywistości misia… Łatwiej i szerzej opisuje się za pomocą „wzorca misiującego” rzeczywistość szczególnie tę okrutną z portretem przewodniczącego Mao, gdy posiada ona postać metafory. Łatwiej zmetaforyzować świat w formie ludzi-misi niż ludzi jak gdyby byli z krwi i kości…"
Wystawy indywidualne:
2019 - Warszawa, Bsiness Lab - „Heroin” - malarstwo
2018 - Warszawa, Galeria Wyjście Awaryjne - malarstwo, video animacja
2017 - Gdańsk, WL4 Przestrzeń Sztuki - „Powrót Misia do Trójmiecia” - malarstwo
- Gdańsk, WL4 Przestrzeń Sztuki - „Gadające Głowy – Milczące Głowy” - Instalacja video i malarstwo
2015 - Bytów, Muzeum Zachodniokaszubskie - malarstwo, animacja
2013 - Warszawa, Akademicka w budowie - malarstwo
- Warszawa, Łysy Pingwin, malarstwo
2012 - Warszawa, PROJEKT, malarstwo i animacja
2011 - Łódź, Galeria Ars Nova i AHE - „sztuka biurowa“, wydruk wielkoformatowy, animacje
2010 - Warszawa, Galeria Promocyjna - malarstwo
2009 - Warszawa, Nizio Gallery - malarstwo
- Warszawa, Galeria Wyjście Awaryjne - rysunki, video
2006 - Warszawa, Aurora, przedstawienie multimedialne (z Lopezem Mausere)
2005 - Warszawa, Festiwal Manifestacje Poetyckie - „misie żywo malowane“
- Warszawa, otwarcie pracowni Madalińskiego 85 - „leniwa niedziela“ - malarstwo, video
2004 - Warszawa, Galeria Wyjście Awaryjne - „sztuka biurowa“ - rysuneczki na karteczkach
2003 - Berlin, Club Der Polnischer Versager - malarstwo
2000 - Hamburg, Zinnschmelze Gallery - malarstwo
1998 - Sopot, Pod Psią i Kocią Łapą - malarstwo,
- Sopot, Lili Marlene i Internet: - malarstwo
1997 - Burgstein - Lägenfeld - rysunki węglem na skałach
- Graz, „Wohnung und Bilder“ - malarstwo, drzeworyt
1996 - Gdańsk, Teatr Wybrzeże - malarstwo
- Merano, Ost-West Club Gallery - malarstwo
- Bydgoszcz, MÓZG - instalacja, performance
1995 - Bydgoszcz, MÓZG - instalacja, rysunki - „projekcja kino paradiso“
- Berlin, BeBop Club - malarstwo
1994 - Schloss Bröllin - rzeźba-obiekt
1992 - Gdańsk, Galeria ŻAK - malarstwo
1989 - Karlino, „Moloch“- instalacja, performance, pogranicze malarstwa
Udział w wystawach zbiorowych:
2018 - Warszawa, Galeria XX1 - VII Prefidia Perfirience, Preformance umisiowanie uczestników
2012 - Klagenfurt - malarstwo
2011 - Łódź, Okregowa Izba Radców Prawnych - 4ARTS - malarstwo
2010 - Bydgoszcz, Galeria Miejska BWA, HALLO! - malarstwo
- Warszawa, Galeria Promocyjna - Salon Letni - malarstwo
2005 - Berlin, Neurotitan, „Damned in Haus Schwarzenberg - Beauty wins on all frontlines“ - malarstwo
2001 - Warszawa, Art New Media Gallery - grafika komputerowa
1997 - Lägenfeld - malarstwo
1996 - Lägenfeld - malarstwo
1995 - Berlin, malarstwo
- Quebec - malarstwo
- Quebec - konkurs rzeźby w śniegu
1994 - Berlin, Schauplatz Teater - rysunkowy performance
1990 - Zielona Góra, Galeria BWA - obiekt
1989 - Karlino, Stary spichlerz - instalacja
Doskonałe prace o wysokiej wartości artystycznej.
Dobre prace za rozsądną cenę.
Doskonałe prace o wysokiej wartości artystycznej.
Doskonałe prace o wysokiej wartości artystycznej.
Doskonałe prace o wysokiej wartości artystycznej.
Doskonałe prace o wysokiej wartości artystycznej.
Doskonałe prace o wysokiej wartości artystycznej.