Kontakt z galerią
od poniedziałku do piątku od 10:00 do 17:00
Pełne dane kontaktowe
14dni na zwrot
darmowa
dostawa
Promocja
Filtrowanie
Kategoria/technikanie wybrano
Tematykanie wybrano
Obrazy na prezentnie wybrano
Cenanie wybrano
Szerokośćnie wybrano
Wysokośćnie wybrano
Kolor obrazunie wybrano
Kierunki w sztucenie wybrano
Sortowaniedomyślnie
wyczyść filtry
Filtruj
Zobacz kategorie
Anita Grobelak

Anita Grobelak

Częstochowa

Anita Grobelak pochodzi z Częstochowy. Absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie: Wydział Filologiczno – Historyczny (filologia polska), Wydział Pedagogiczny (pedagogika wczesnoszkolna); Wydział Artystyczny (wychowanie plastyczne) oraz Uniwersytetu Humanistyczno – Przyrodniczego im. Jana Długosza (malarstwo). Dyplom z wyróżnieniem obroniła w Pracowni Malarstwa profesora Wernera Lubosa. Następnie otrzymała dyplom z wyróżnieniem z Malarstwa sztalugowego na Uniwersytecie Humanistyczno - Przyrodniczym im. Jana Długosza w pracowni prof. Włodzimierza Karankiewicza i Beaty Bebel - Karankiewicz.
Od 2006 roku jest członkiem Stowarzyszenia Proartystycznego „Integracja”, od 2018 Stowarzyszenia Yes, I can, a od 2019 roku członkiem Związku Plastyków Artystów Rzeczypospolitej Polskiej. W 2006 roku A. Grobelak została kuratorem Galerii Teatru from Poland w Częstochowie; animowała działania artystyczne Galerii Groovy Grupy; była członkiem biura festiwalowego Festiwalu działań parateatralnych i performance'u OFFsceniczny w Częstochowie, I Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Ogródkowych „W Zaułku”. W 2007 roku została właścicielką Galerii Teatr from, a w latach 2011 – 2016 menagerem artystyczny Teatru from Poland. W ramach tej działalności zajmowała się animacją kulturalną (koncerty, imprezy klubowe, charytatywne, spotkania literackie, filmowe, wystawy, warsztaty, przeglądy, konkursy, festiwale, itp.). Udzielała się w biurze Festiwalu Dekonstrukcji Słowa Czytaj! (2011). W latach 2006 – 2009 organizowała Ogólnopolski Plener Malarski pod hasłem „Teatr mundi”. Była współtwórcą i organizatorem projektu CzęstochowskaMłodaScenaArtystyczna (2007-2008); cyklu wystaw fotografii w ramach „GaleriaMłodychTwórców” (2007-2008); 7x7 dni Fest (2011); Manufaktury książki (2012); członkiem jury I i II Ogólnopolskiego przeglądu monodramów 42-200 Monodram w Częstochowie (2008-2009). Anita Grobelak jest też pomysłodawcą i organizatorem Free Art Fest from Poland. Festiwalu Sztuki Niezależnej (2009 -2019); przeglądu zespołów muzycznych Debiuty from Poland (2009 – 2018); projektu Częstochowa Bajkowa (2011- 2012, 2018); Ogólnopolskiego konkursu fotograficznego „Zobacz Częstochowę” i festiwalu Peron Częstochowa (2014-2019); Urban Sketches in Częstochowa (2018,2019); Urban Sketches in Lwów (2019); Międzynarodowego pleneru malarskiego „Gradacja żywiołów” (Opuzen – Chorwacja 2018, 2019); projektu „Generacje 2019”, komisarzem pleneru MASURIA 6 (2019); pomysłodawca projektu i międzynarodowej wystawy "Podróż na Wschód - Wielokulturowość" 2020.

Na początku 2018 roku założyła grupę artystyczną Atina, której zakres i obszar działania stale się rozszerza. A. Grobelak jest kuratorem cyklu wystaw ekologicznych Stop!Smog, który został zainicjowany w Brukseli i był prezentowany na Europejskim Szczycie Gospodarczym w Katowicach oraz kilku wystawach w Polsce. Autorka jest też kuratorką większości wystaw organizowanych przez Atinę w ramach współpracy ze stowarzyszeniami, instytucjami kultury, organizacjami i podmiotami w Polsce i poza jej granicami.
Ma na swoim koncie stypendia Rektora WSP (1998, 1999, 2000), Nagrodę Prezydenta Miasta Częstochowy (2016). W 2018 r. jej sylwetka była wyróżniona w konkursie z okazji 100-lecia niepodległości "(NIE)ZWYKŁA KOBIETA Śląska". W 2019 roku została nominowana do tytułu Osobowość Roku 2018 w plebiscycie “Dziennika Zachodniego. Oprócz animacji kultury, zajmuje się głównie malarstwem, ilustracją i instalacją. Uczestniczyła w ok 140 wystawach zbiorowych, międzynarodowych, poplenerowych, pokonkursowych, indywidualnych w: Polsce, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Belgii, Holandii, Francji i na Ukrainie. Prace artystki znajdują się w prywatnych i zinstytucjonalizowanych kolekcjach krajowych i zagranicznych.

W malarstwie interesują ją głównie abstrakcyjne formy biomorficzne, w których skupia się na kształtowaniu materii malarskiej techniką własną, w jakiej wykorzystuje – oprócz tradycyjnych – substancje pozamalarskie. Natomiast ilustracje są dla niej kontynuacją i uzupełnieniem malarskich dociekań nad materią. O ile płócien często nie nazywa, pozostawiając sporą swobodę interpretacyjną odbiorcy, tak kartony tytułuje, by zanotować myśli, które towarzyszyły jej podczas tworzenia pracy lub atmosferę miejsc, w jakich one powstawały.

„Autorka z dużą świadomością porusza się w zagadnieniach materii malarskiej, swobodnie analizując swoje osiągnięcia malarskie i rysunkowe w kontekście wybranych […] przez siebie fascynacji malarskich świadczących o nieprzeciętnej wrażliwości i dociekliwej osobowości artystycznej.
Tematem prac są nieforemne formy biomorficzne mające fraktalny charakter. Pozyskiwane są one z różnorodnych materii, a sama materia jest dla autorki nieokreślonym podłożem zjawiska malarskiego, czekającym na kreatywne uformowanie. Odnoszę wrażenie, że Anita Grobelak ma w oczach mikroskop petrograficzny i świat malarski, który powołuje do istnienia ma w sobie coś z tego powiększonego, niewidocznego "gołym okiem" obrazowania mikroskopu. Jakby spolaryzowane światło pomagało jej tworzyć na płaszczyźnie płótna świat przypominający minerały skał w dużym powiększeniu albo właśnie biomorficzne niekształtne kształty. Cechą charakterystyczną tego malarstwa jest abstrahowanie od rzeczywistości w kierunku rozwiązań czysto formalnych. […] Oglądając malarstwo i prace rysunkowe należy stwierdzić, że autorka wypracowała swój własny język malarski i rysunkowy, swoją stylistykę i z tego powodu stanowi nowe ujęcie potwierdzając, że sztuka to obszar, w którym można odnaleźć poprzez solidną pracę swój świat”.

(dr hab. Janusz Głowacki, prof. nadzw. UJD)

To bardzo osobista opowieść poprzedzona analizą form biomorficznych wyłonionych z realnej rzeczywistości, o materialności tych form, ich stałym ruchu i przestrzenności. Materia, jej szlachetność i bogactwo to najważniejszy element budowy tych kompozycji. Autorce towarzyszy głęboka potrzeba eksperymentowania i odkrywania nowych jakości. Obok tradycyjnej farby wprowadza substancje niemalarskie […], które dają złudzenie pulsującego życia i nieustannego w nim ruchu. Odważna kompozycja, bardzo bogata materia, ciekawa tematyka, interesujące zestawienia kolorystyczne świadczą o wysokich umiejętnościach i warsztacie malarskim […] Autorka świadomie kreuje własną, ciekawą i bardzo indywidualną ścieżkę malarskich poszukiwań: kompozycji, tekstury i układów kolorystycznych”.

(dr hab. Beata Bebel-Karankiewicz)

informuj mnie o nowych pracach

Artystę obserwuje obecnie 6 osób

Opinie użytkowników:

Średnia ocena

5/5

Artur B. 16.06.2020

Doskonałe prace o wysokiej wartości artystycznej.

5/5

Alicja 15.06.2020

Piękne prace ,wszystkie mają swój niepowtarzalny harakter

5/5

Katarzyna Koraszewska 15.06.2020

Doskonałe prace o wysokiej wartości artystycznej.

5/5

Monika 15.06.2020

Prace o wysokiej wartości estetycznej i wizualnej. Na żywo jeszcze lepsze niż na zdjęciach oraz profesjonalnie wykonane. Gorąco polecam. :)

5/5