W kolejnym miesiącu walk toczonych na terenie Ukrainy z rosyjskim najeźdźcą, świat sztuki podejmuje ważne decyzje, których celem jest symboliczne podkreślenie znaczenia ukraińskiego państwa na arenie międzynarodowej. Tym razem ważny gest wykonała Galeria Narodowa w Londynie. Sprawdź, o co dokładnie chodzi.
Odzyskać prawdę o Ukrainie – również w sztuce
Na początku kwietnia bieżącego roku, władze londyńskiej Galerii Narodowej poinformowały na łamach portalu The Guardian, że tytuł obrazu “Rosyjskie tancerki”, znajdującego się w kolekcji instytucji, zostanie oficjalnie zmieniony na “Ukraińskie tancerki”. Powód tej nagłej zmiany oczywiście jest związany z toczącą się na terenie Ukrainy wojną z rosyjskim agresorem, ale ma zdecydowanie głębsze podłoże. Pastel Degasa przedstawia tancerzy, których występy w Paryżu inspirowały artystę pod koniec jego życia. Na obrazie widoczne są wianki ze wstążkami w kolorach ukraińskiej flagi: żółtym i niebieskim. Tytuł tego znanego dzieła już od dawna budził kontrowersje, uznano więc, że właśnie teraz jest najlepszy moment na symboliczne przywrócenie Ukrainie właściwego miejsca w świadomości odbiorców sztuki na całym świecie. Tym bardziej że, jak podkreśla Olesia Chromejczuk, dyrektorka Instytutu Ukraińskiego w Londynie, “każda wizyta w galerii lub muzeum w Londynie z eksponatami o sztuce lub kinie ZSRR pokazuje celową albo po prostu błędną interpretację regionu jako jednej niekończącej się Rosji”.
Jednocześnie władze Galerii Narodowej w Londynie zapewniają, że jak najbardziej są otwarci na dyskusje związane z konkretnymi dziełami, których tytuły bądź opisy wprowadzają w błąd poprzez mylenie twórców ukraińskich z rosyjskimi.
Sztuka podąża za społecznymi zmianami
Zmiana nazwy obrazu Edgara Degasa to nie jedyny przejaw tego, że instytucje artystyczne widzą potrzebę reagowania na społeczne czy ekologiczne przemiany. Dobrym, choć zupełnie innym przykładem (chociaż również z Degasem w tle), jest decyzja angielskiego domu aukcyjnego Christie’s, który w tym roku postanowił zaprezentować widzom w różnych miejscach na świecie… hologram rzeźby Edgara Degasa z 1881 roku, “Mała czternastoletnia tancerka”. Jak tłumaczą władze tej instytucji, pokazywanie w ten sposób dzieł może pomóc zmniejszyć ślad węglowy, zwiększany za każdym razem, gdy prace wysyła się na drugi koniec globu statkami czy samolotami.