Nie każdemu dane było zawitać do stolicy hazardu, ale każdy wie gdzie i czym jest. Blichtr, tryskające różnorodną mocą fontanny, szaleńcza gra świateł i pulsujące neony. Wiele fortun i jeszcze więcej bankructw. Z pewnością z jednym dolarem milionerem się nikt nie stanie, tam też nie spełniają się bajki o Kopciuszku. Ale można trafić pod zdobione złotem sklepienia luksusowego Hotelu Bellagio w amerykańskiej stolicy rozrywki. Jak to zrobić?
Picasso w Las Vegas
Wystarczy być jednym z najwybitniejszych artystów świata, Pablem Picasso. Drzwi otwiera concierge, kłaniając się gościom.
Zaproszenia wysłał: Sotheby’s i MGM Resorts w Las Vegas
Miejsce: Picasso Restaurant, Bellagio Gallery of Fine Art
To tam, w październiku 2021 roku odbyła się aukcyjna prezentacja 11 starannie wyselekcjonowanych dzieł artysty, która czasowo zbiegła się z jego 140. rocznicą urodzin. MGM Resorts w Las Vegas już dawno temu zdecydował się na odważny krok polegający na połączeniu kunsztu arcydzieł Picassa z wielokrotnie nagradzaną kuchnią mistrza Juliana Serrano. Gwiazdki Michelina i sztuka? Ten zabieg z pewnością pozwolił uzyskać wyjątkowe doznania kulinarne. Decyzja doskonała, dająca przez dwie dekady gościom hotelowym wyjątkowy czas na obcowanie ze sztuką malarza.
Odpowiedź na pytanie, czy równie odważną i słuszną była decyzja domu aukcyjnego Sotheby’s w Nowym Jorku o przeprowadzeniu aukcji nie w siedzibie, a w słynnym hotelu Bellagio, odnajdziemy w wynikach sprzedaży dzieł.
Wśród zaprezentowanych i oferowanych prac Picassa, które powstały w latach 1917-1969 znalazły się obrazy olejne, prace na papierze oraz ceramika.
Przeczytaj też o niezwykłym znalezisku greckiej policji – Obrazy Picassa i Mondriana odnalezione!
Kochanka Picassa z najwyższym wynikiem aukcji
Za gwiazdę wieczoru i klejnot koronny kolekcji od samego początku uznawano „Femme au béret rouge-orange” – portret muzy i kochanki artysty Marie-Thérèse Walter wykonany z 1938 roku. Jeszcze przed rozpoczęciem aukcji szacowano, że sprzedaż tego dzieła osiągnie wartość na poziomie 20-30 mln dolarów. W finalnym rezultacie, po bardzo intensywnej i burzliwej licytacji, w której brało udział 150 licytantów, obraz został sprzedany za 40,5 miliona dolarów. Bez wątpienia niełatwo będzie dotychczasowemu właścicielowi MGM Resorts rozstać się z dziełem. Czy już znalazł się na jego miejsce godny następca?
Zapewne tak, bowiem MGM Resorts Fine Arts Collection założona ponad 20 lat temu przez Steve’a Wynna, jest w posiadaniu niemalże 900 wybitnych prac 200 artystów, w tym nowoczesnych dzieł Boba Dylana czy Davida Hockneya.
Dzieła Picassa – jakie kwoty osiągnęły na aukcji?
Równie doskonały wynik osiągnęło wielkoformatowe dzieło artysty – „Homme et enfant” będące jednym z największych jakie Picasso kiedykolwiek wykonał. Prawie dwa metry płótna przełożyły się na 24,4 miliona dolarów. Praca była prezentowana w Picasso Restaurant w Bellagio od roku 1999. Warto wspomnieć, że dzieło namalowane latem 1969 roku jest niezwykle imponującym przykładem osiągnięć artysty. Picasso użył do jego stworzenia bardzo bogatej i ciepłej palety barw, pełnej śródziemnomorskiego słońca.
Kolejna z oferowanych prac to obraz olejny na płótnie “Nature Morte au Panier de Fruits et aux Fleurs” (Martwa natura z koszem owoców i kwiatami), który został namalowany przez Picassa podczas nazistowskiej okupacji Paryża w 1942 roku. Nabywca zapłacił za niego 16,6 mln dolarów.
Cytując Sotheby’s – „Pomimo zniszczeń i trudności II wojny światowej, lata 1940-44 zaowocowały jednym z najbogatszych okresów Picassa”.
Sam mistrz natomiast tak komentował swoją twórczość z okresu wojennego: „Nie malowałem wojny, ponieważ nie jestem typem malarza, który wychodzi jak fotograf szukając czegoś do przedstawienia. Ale nie mam wątpliwości, że wojna jest w tych obrazach, które zrobiłem”.
Podsumowując październikową aukcję pod patronatem Sotheby’s i MGM Resorts w Las Vegas możemy uznać jej wynik na poziomie 110 mln dolarów za sukces.
Co skłoniło MGM Resorts do sprzedania kolekcji Picassa?
To pytanie zadawało sobie zapewne wielu przedstawicieli finansjery, miłośników sztuki, jak i znawców twórczości samego Picassa. Odpowiedzią i powodem tej decyzji nie są – wg zapewnień MGM problemy finansowe firmy, choć z pewnością rzeczywistość związana z pandemią odcisnęła swoje piętno również na działalności sieci. Decyzja o sprzedaży prac motywowana była chęcią inwestowania w dzieła twórców mniej znanych artystów z mniejszości narodowych, przede wszystkim Afroamerykanów, a także kobiet, których twórczość przez lata była pomijana i wręcz niezauważana w świecie sztuki. Czas otwiera się na nowe. W sztuce nie ma miejsca na wykluczenia.