Ile razy słyszeliśmy w życiu od rodziców: „Nie wypada tak się przyglądać!”. Dziś łamiemy tę zasadę i namawiamy do większej uważności na innych, przyglądania się im, doszukiwania punktów wspólnych i różnic w reakcjach, odruchach, gestach. Czemu ma to służyć? Sprawdź, na przykładzie obrazów na płótnie z internetowej galerii sztuki Gallery Store!
(Nie) gap się!
Od dziecka jesteśmy uczeni manier i zasad dobrego wychowania. Jedną z nich jest przestroga przed „gapieniem się” na innych, przyglądaniem się im, podpatrywaniem, co robią i jak wyglądają. Wydaje się to niestosowne, przekraczające międzyludzkie granice. A jednak przypatrywanie się innym, o ile nie jest niegrzeczne i nachalne, jest czymś, co warto w życiu robić. I to nie tylko w czasie pandemii, kiedy nie możemy sobie pozwolić na bliskość. Dzięki temu możemy zobaczyć samych siebie w szerszym kontekście, czerpać inspiracje, uczyć się, dopatrywać podobieństw i różnic. Wiedzą o tym doskonale artyści, od zarania dziejów tworzący w swoich szkicach, obrazach ręcznie malowanych czy rzeźbach wizerunki ludzi na różnych etapach życia i w wielu sytuacjach, od społecznych po intymne. Wystarczy spojrzeć na wybór malarstwa współczesnego w naszej internetowej galerii sztuki, żeby przekonać się, jak wiele możemy wynieść z dyskretnego podglądania innych.
Podglądactwo w malarstwie współczesnym
Gdyby nie odwieczna potrzeba podglądania, jaka towarzyszy twórcom, nigdy nie podziwialibyśmy dzieł Rembrandta, Van Gogha, Ingresa i wielu innych znakomitych artystów. Tę samą potrzebę wyrażają współcześni malarze, nie tylko przypatrujący się modelom w swoich pracowniach, ale też wychodzący na ulice w celu odnalezienia natchnienia. Przykładem może być, chociażby obraz malowany farbami akrylowymi „Ćma barowa” z cyklu „Ludzie”. Żeby stworzyć tę pełną emocji kompozycję, artystka nie raz musiała przypatrywać się ludziom, którzy siadali samotnie przy barze i zatopieni w myślach sączyli piwo czy wychylali kilka kieliszków mocniejszego alkoholu.
Magdalena Walulik – Cykl: Ludzie – Ćma barowa
Podglądactwa nie zamierza się też wyzbyć Marcin Kędzierski. Na swoim obrazie na płótnie „Migawka znad Wisły” z fotograficzną wręcz precyzją oddaje zobaczoną gdzieś w plenerze scenkę: dwie dziewczyny zastanawiają się, czy nagrane przez nie video z deskorolkowych akrobacji jest satysfakcjonujące, czy coś trzeba jeszcze poprawić.
Marcin Kędzierski – Migawka znad Wisły
Piękny moment uchwycił też Artiom Tuliuk w „Baletnicy na próbie”. Ten obraz olejny to realistyczne przedstawienie tancerki baletowej podczas żmudnych ćwiczeń. Obraz dzięki wyjątkowo bliskiemu kadrowi, pozwala nam przekroczyć granicę nieśmiałości i przyjrzeć się twarzy primabaleriny, na której malują się emocje: smutek i nostalgia, a może po prostu zmęczenie?
Artiom Tuliuk – Baletnica na próbie
Nie przepadasz za przypatrywaniem się ludziom na ulicy? Pozwól, żeby twórcy malarstwa współczesnego robili to za Ciebie. Obrazy na płótnie z naszej internetowej galerii sztuki pozwalają podglądać innych bez zawstydzenia, jednocześnie dostarczając materiału do przemyśleń.