Ulica może być dla uważnego obserwatora sceną, na której rozgrywają się warte uwagi sceny: światło, architektura, przechodnie i relacje między nimi potrafią fascynować tak samo, jak wciągający spektakl teatralny. W jaki sposób do motywu ulicy odnosi się malarstwo współczesne? Zobacz na przykładzie prac z naszej internetowej galerii sztuki.
Ulica – motyw, który kocha historia sztuki
Miasto jest ciekawym materiałem do obserwacji dla artysty. Z fotograficzną dokładnością panoramę Warszawy malował Bernardo Bellotto, z brutalnym realizmem – Aleksander Gierymski. Pełne melancholii miejskie zakątki oddawał w obrazach na płótnie Giorgio de Chirico, magii nie skąpił im Marc Chagall. Do innych artystów, którzy chętnie poruszali motyw ulicy w swojej twórczości należą: Nikifor Krynicki, Paul Klee, Ludwik de Laveaux, czy Stanisław Młodożeniec.
Ulice w malarstwie współczesnym
Sztuka nowoczesna (https://www.gallerystore.pl/obrazy-nowoczesne) często wykorzystuje motyw ulicy. To dobry pretekst do tego, żeby opowiedzieć o czymś więcej, niż tylko o architekturze. Ulica staje się świadkiem wielu niezwykłych zjawisk, związanych, chociażby ze zmieniającą się porą dnia czy roku lub z napięciami, jakie rodzą się między znanymi sobie, bądź kompletnie obcymi przechodniami. Współcześni twórcy, odzwierciedlający ulicę na rysunkach czy obrazach na płótnie, wykorzystują chętnie wszystkie możliwe środki wyrazu: abstrakcję, geometrię, subtelne akwarelowe lawowanie, graficzną kreskę. Z jakim efektem? Wystarczy sprawdzić dostępne dzieła w internetowej galerii sztuki Gallery Store!
Witold Zieliński w pracy „Świdnicka” tworzy romantyczny wizerunek miasta o świcie, z kolei Agata Padol w dziele „Spacer III” za pomocą jaskrawych barw opowiada o ulicy przefiltrowanej przez jej artystyczną wyobraźnię. „Wenecja” Blanki Gumowskiej to realistyczna akwarela przedstawiająca scenę z życia miasteczka, a „Wolność Baśki” Marcina Kędzierskiego wydaje się być kadrem wyjętym z przygodowego filmu.
Ciekawą propozycją jest obraz malowany akrylami „Złota ulica”, autorstwa Marioli Świgulskiej. Malarka odniosła się w nim w czytelny sposób do dorobku największych dwudziestowiecznych realistów, nie pozbawiając jednak pracy cech charakterystycznych dla swojej twórczości.
Podobnie jak różnią się ulice miast (nie tylko architekturą, ale też specyfiką ludzi, którzy przez nie przepływają), tak różnią się ich malarskie wizerunki. W internetowej galerii sztuki Gallery Store zebraliśmy szeroki wachlarz propozycji młodych autorów, udowadniający, jak wiele jeszcze ma do powiedzenia malarstwo współczesne na tak, zdawałoby się oczywiste tematy, jak życie miasta.