Motyw podróży to dla większości artystów pretekst do opowiedzenia o czymś więcej, niż o zmianie miejsca czy odległych destynacjach. Malarstwo, poruszające tę tematykę odzwierciedla historie ludzkich fantazji, komunikuje o potrzebach, tęsknotach, przygodach i miłości. Sprawdzamy, jak współcześni malarze interpretują symbol podróży w swoich pracach.
Symbol fantastycznej przygody w sztuce współczesnej
Wielu artystów kocha popuszczać wodze wyobraźni w swoich twórczych poszukiwaniach. Dla nich temat podróży to sposobność do stworzenia niewiarygodnych, abstrakcyjnych kompozycji, które wyglądają jak ilustracje do fantastycznych opowieści. Przykładem może być chociażby akryl Agaty Buczek zatytułowany „Wszystko płynie”: alegoryczny, niepokojący, zachwycający wysmakowaną paletą kolorów. „Niestabilne więzi” Sabiny Marii Grzyb to z kolei obraz przedstawiający nie tyle zapamiętany z podróży widok, co symbolizujący trudne relacje międzyludzkie.
Nuta romantyzmu we współczesnych akwarelach
Wielu współczesnych artystów sięga po repertuar swoich umiejętności w celu oddania na płótnie tego, co najbardziej zachwyciło ich w trakcie pobytu w najodleglejszych zakątkach świata. „Ulica” Agnieszki Leszczyńskiej czy „Nowy York na deszczowo” Tomasza Olszewskiego to jednak akwarele, które nie są wyłącznie pięknymi pocztówkami z wakacji. Dzięki widocznej w nich wrażliwości i dynamice, są odautorską refleksją na temat przeżytych sytuacji, pozostają ich swoistą interpretacją. Dzięki takim pracom można nauczyć się inaczej patrzeć na świat – w deszczowym krajobrazie docenić urok zmieniających się świateł, w życiu ulicy – dostrzec stały rytm.
Motyw historii ludzkich w sztuce współczesnej
Ludzie zmierzający w tylko im wiadomych kierunkach, przypadkowi przechodnie, przelotne romanse i wytęsknione powroty – to zjawiska, którym współcześni malarze poświęcają szczególnie wiele miejsca. Nic dziwnego – w końcu ludzkie historie są w podróżowaniu najpiękniejsze i najbardziej fascynujące. Agnieszka Leszczyńska w swojej akwareli „Pod parasolami” przygląda się letnikom, odpoczywającym przy filiżance kawy. Romuald Mulk Musiolik w obrazie olejnym „Cyrk już jest, a małpy w drodze” pozwala sobie porównać przechodniów do cyrkowych artystów. „Zapatrzeni” Szymona Adamczyka przedstawia parę podróżnych, których zatrzymuje niecodzienny widok – dla artysty jednak niewystarczająco ciekawy, żeby poświęcić mu miejsca na papierze. Każda z tych tak różniących się od siebie, prac porusza na swój sposób motyw podróży. Wyeksponowana w domu lub podarowana w prezencie będzie skutecznie inspirować do podjęcia kolejnej wyprawy i spotkania z mijanymi po drodze ludźmi.
* Obrazy dostępne wyłącznie w GalleryStore