Kupowanie sztuki jest dla wielu z nas swoistym rytuałem, który wymaga przygotowania, odpowiedniego nastawienia i środowiska do tego, by mógł zostać przeprowadzony należycie. Nie wszyscy traktują kupowanie sztuki, jak kupowanie skarpetek. Wielu ludzi przeżywa ten moment, jako coś wyjątkowego i niezwykle przyjemnego z racji tego, co otrzymują oni w zamian. A sztuka zawsze daje nam przyjemność, spokój, powód do zadumy i refleksji nad naszym życiem i nad światem. Jest motorem napędowym zmian w naszym życiu i na świecie, okazją do przemyślenia wielu spraw. Sztuka daje nam to, czego w naszym życiu nam brakuje, czego nie otrzymujemy z innych źródeł. Dlatego właśnie jest dla nas tak bardzo ważna. A nie ma lepszego sposobu na jej kupowanie, niż w obecności jej samej. Bo gdy kupujemy sztukę w internecie, to zazwyczaj przyjmujemy ją w jakiś sposób, chociażby poprzez słuchanie ulubionej płyty. Idąc do sklepu, w którym kupić możemy książki, płyty muzyczne czy inne dzieła sztuki, również otoczeni jesteśmy sztuką(która przeważnie objawia się pod postacią muzyki). Sztuka bowiem motywuje nas do działania i do dawania sobie większej przyjemności. A w tym okresie przedświątecznym jej obecność w naszym życiu jest szczególnie intensywna i ważna.
Bo sztuka przedświąteczna jest charakterystyczna i odpowiednia dla grudniowych wypadów do centrów handlowych. Przeglądając sklepy internetowe widzimy motywy świąteczne, wchodząc do sklepów stacjonarnych słyszymy święta i gdzieś tam w naszej podświadomości świąteczna sztuka wkrada się w nasze pragnienia i potrzeby, co nie jest niczym złym. Jest to stan naturalny. Niemniej w niektórych sklepach oferujących klientom sztukę, otacza ich ona ze wszystkich stron również po to, by dać się zobaczyć. Muzyka lecąca w tle naszych zakupów może okazać się dla nas objawieniem, jakiego nigdy nie przeżyliśmy. Materiał wideo, który włączy się nam podczas odwiedzin w sklepie internetowym może pokazać nam nowy film, o którym wcześniej nie słyszeliśmy, albo uświadomić nam istnienie książki, która okazać się może dla nas kluczem do czegoś pięknego.
I choć w każdym z tym przypadków mówić można o marketingu i jego chwytach, które mają za zadanie nakłonić nas do wydania naszych pieniędzy, to nie można odmówić takim sytuacjom ogromnej zalety, jaką jest docieranie do klientów z mniej lub bardziej wartościowym przekazem. Przekazem istotnym mniej lub bardziej, w zależności od naszego charakteru i naszych potrzeb. Bo sztuka dzięki sztuce kupowana może mieć dla każdego z nas inną wartość, którą tylko my możemy docenić.